13/07/2021

"Sběrači perel" rozhovor s Petrem Kotíkem pro magazín Dolce Vita

Z hledání a cestování po zajímavých místech udělal fungující byznys. Petr Kotík je majitelem oblíbené platformy Amazing Places, jež inspirovala tisíce Čechů k objevování rodné země a zároveň stojí za malou revolucí v kvalitě zdejšího ubytování.

Kde se před sedmi lety vzal nápad vytvořit platformu Amazing Places?

Pravidelně jsem hledal zajímavá místa, kde bychom trávili volný čas s rodinou. A kromě průvodců mapujících gastronomii, víno nebo kávu tu nic podobného neexistovalo. Založil jsem komunitní stránku na Facebooku a rychle zjistil, že je o ni obrovský zájem. S tím přišla také odpovědnost. 

Co zpětně hodnotíte pozitivně?

Prvotní rozhodnutí vytvořit atypický web fungující odlišně než jiné rezervační a cestovatelské portály. Jako správný krok se nakonec ukázala také naše počáteční absence obchodní strategie a finančního tlaku na partnery. Přes dva roky jsme byli prakticky bez příjmů. Dokázali jsme, že to umíme, a teprve potom jsme si řekli o odměnu. Důležitý byl náš první prodejní produkt – dárkové vouchery. V neposlední řadě sázka na správný tým lidí a ochota jej v případě nutnosti obměnit.

Jak váš projekt financujete? 

Od počátku jde o vlastní investici. Čtyři roky jsem si mohl dovolit jet na dluh, poslední dva roky jsme ale ekonomicky soběstační. Dnes naše příjmy tvoří poplatky za členství, provize z dárkových voucherů a další obchodní a marketingové spolupráce. 

Dostal jste nabídky na odkup firmy? 

Nabídky přišly, také od velkých hráčů. Chyběla mi však záruka nezávislosti a nechtěl jsem, aby se naše kanály staly výtahem k jinému projektu. Růst o 100 procent ročně pro některé nebyl dostatečný a po pár letech by pravděpodobně přišel exit a prodej někomu dalšímu. Ego mi to ovšem polechtalo. 

V portfoliu máte přes 350 míst včetně těch na Slovensku, v Rakousku a brzy přibude také Polsko. Co dělá z destinace „amazing place“?

Pravidla máme vcelku jednoduchá –místo se musí líbit hlavně nám. Nejde jen o design, zajímá nás lokalita, nápad, způsob realizace i lidé, kteří místa provozují. Stejně důležitá je kvalita služeb a určitá přidaná hodnota. Něco navíc v přístupu k hostům nebo v drobných detailech. 

Jak velký je váš tým a roční obrat? 

Náš tým dnes tvoří 12 stálých členů, plus řada externistů. To však nepočítám redakci magazínu Amazing a nový obchodní tým. Obratově jsme na 30 milionech – každý rok, včetně uplynulého, se nám podařilo obrat zdvojnásobit. Bez čeho se při podnikání neobejdete? S nadsázkou bez dobré kávy. Bez nadsázky bez „amazing lidí“. Zásadními komunikačními kanály jsou pro vás sociální sítě. 

Utrácíte za reklamu? 

Placené nástroje na Facebooku používáme od počátku, ale pomálu. Za Instagram jsme dosud nezaplatili ani korunu. Dále používáme PPC kampaně a zanedlouho plánujeme zapojit i úplně nové kanály. Před půl rokem jsme spustili vlastní data studio, dnes tak data dokážeme interpretovat holistickým pohledem. 

Jaká byla motivace vydávat vlastní časopis?

Už roky objevujeme zajímavá místa a lidi, píšeme blog a přispíváme do médií. Obsahu ale máme daleko víc. Náš časopis by měl spojit zájem o cestování, ale také design, kulturu a zajímavé lidi, které potkáváme na cestách. Zároveň si plním sen z mládí. Prodáváme se na stáncích, snažíme se však, aby se časopis objevil v kavárnách, bistrech, hotelových lobby, galeriích a samozřejmě také na kouzelných místech.

Uvědomují si partneři důležitost dobrého designu, kvalitních fotografií a přidané hodnoty v ubytování?

Někdo více, někdo méně. Rozhodně si to uvědomujeme my a snažíme se všem vysvětlit, že se vyplatí investovat do kvalitních fotografií i webu. Je to položka, kde se zbytečně a nesprávně šetří, přitom se tato investice vrací jako první.

Jaké nejčastější chyby majitelé ubytování dělají?

Nemyslí na své hosty a šetří na špatných místech. Ubytování podřizují rovnici výnosy versus náklady a nezajímá je, jaké služby svým hostům nabízí – zda spín a kvalitních matracích a s kvalitním povlečením. Ve skutečnosti to funguje takto: vyšší kvalita, vyšší spokojenost, vyšší cena a nakonec i vyšší výdělek.

Jak se vyvíjela nabídka ubytovacích možností v Česku za posledních sedm let? Zlepšuje se jejich kvalita? 

Ano, každým rokem. My jsme toho živými svědky a možná i tak trochu spoluviníky! Trendem je v posledních letech glampingové cestování. Lidé si častěji chtějí postavit něco pro sebe a zároveň místa sdílet. A dobrá zpráva je, že se Češi konečně naučili utrácet doma stejně jako na dovolené v zahraničí.

Na čem aktuálně pracujete? 

V následujících týdnech plánujeme spustit nový web s rezervačním systémem, který usnadní pronájem a přinese nové možnosti monetizace. Více se soustředíme na zahraniční turisty, kteří dosud tvoří pouze 10 procent návštěvníků webu. V neposlední řadě rozvíjíme platformy Kouzelné chaloupky, Amazing Places na kole a charitativní projekt Hero Hotel.

---

Text: Patrik Florián / DOLCE VITA