26/01/2021

"Kdokoli přežije toto těžké období, je vítěz," říká Petr Kotík

Petr Kotík cestuje po Česku a se svým týmem vybírá místa, kam by se chtěl vracet. Rozhodující nejsou tabulková kritéria, ale atmosféra, celkový dojem, lokalita i lidé, kteří se o apartmán, penzion či zámek starají. Výběr Amazing Places nyní nabízí více než 330 míst, od minimalistických domečků v korunách stromů přes tradiční roubenky a chalupy až po butikové a přepychové hotely. Energický čtyřicátník Petr Kotík je přesvědčen, že výjimečná dovolená vás nečeká jen na exotickém ostrově a že „český standard“ už dávno není jekor ode zdi ke zdi a protivný personál v umakartových kulisách. Během šesti let se mu podařilo změnit vnímání Čechů o dovolené v tuzemsku a zvednout laťku v poskytování ubytovacích služeb.

Téma tohoto čísla Mile je „doma“. V rubrikách Skutečné svatby i Cestování zůstáváme v České republice. Naučili jste v Amazing Places Čechy zůstat „doma“, cestovat po naší vlasti?

Asi jsme k tomu trochu přispěli, ale bojím se říkat, že my bychom někoho učili nebo někam směřovali. Děláme to spíš formou, že co nás baví, to ukazujeme. A vlastně nás ještě víc baví, že to baví taky ty lidi okolo a následují nás. Končící rok 2020 je pro nás s obrovskou nadsázkou velká reklama, kterou bychom si nikdy nemohli dovolit, ale ve skutečnosti je to šílená věc.

Mohl byste současný stav v cestovním ruchu více přiblížit? Mám pocit, že o dopadech pandemie na turistický průmysl se v médiích příliš nemluví.

Určitě bychom potřebovali být více slyšet a snažíme se k tomu za Amazing Places přispívat. Stručně řečeno, třeba v Praze je situace naprosto katastrofická, předpokládám, že 40–50 procent hotelů zavře minimálně do Velikonoc. V turistickém průmyslu pracuje spousta lidí na dohodu, brigády, řada jsou OSVČ, od března mají minimální příjmy, ale vypadávají ze statistik a stát si myslí, že tady žádná vysoká nezaměstnanost není. Jednou z postižených profesí jsou průvodci. Teď jsou úžasné možnosti navštívit místa, která jsou jinak v obležení turistů a na prohlídky se čeká měsíce, například knihovna Strahovského kláštera v Praze. My jsme si jako tým prošli Prahu s úžasnou průvodkyní a vřele bych to doporučil i jako svatební dar.

Děkujeme za tip. Takovým hezkým zážitkovým svatebním darem jsou i vaše dárkové vouchery.

U nás se dárkové vouchery prodávají nejvíce před Vánocemi, na Valentýna a pak právě jako svatební dar. Jejich velká výhoda tkví v tom, že lidi nekupují konkrétní místo, ale voucher v jakékoli hodnotě podle svého uvážení, a obdarovaný si pak může vybrat, jestli pojede odpočívat do městského wellness, stráví aktivní víkend na krkonošských hřebenech nebo prožije romantický pobyt v zámeckém hotelu. V tomto období stojí za zmínku, že částku v hodnotě voucheru od nás dostávají naši partneři
(ubytovací místa, pozn. aut.) vyplacenou rovnou při rezervaci, předem, nikoli až při příjezdu hostů, což jim pomáhá zlepšit cash flow i mimo sezonu. A platnost voucherů zakoupených do konce letošního roku prodlužujeme o tři měsíce, protože situace je nevyzpytatelná.

Jak se současný stav dotkl Amazing Places?

My jdeme opačným směrem a poměrně dramaticky jsme posílili celý tým – jak početně, tak hlavně kvalitativně, z čehož mám obrovskou radost. Celý projekt stojí hlavně na lidech, kteří tady pracují. Od února vytváříme vlastní online rezervační systém, který našim sledujícím zjednoduší cestu k volným termínům ubytování. Některá místa jsou totiž obsazená na dlouhé měsíce dopředu a s novým rezervačním systémem návštěvník webu snadno zjistí, jestli je ubytování v právě poptávaném termínu dostupné, a zarezervuje si ho přímo přes nás. Protože aktuálně je největší beneficient našeho projektu booking.com.

Celý název vaší firmy zní Amazing Places – Kouzelná místa nejen v Česku. Jak to vypadá s vaší expanzí do zahraničí? 

Už druhý rok nabízíme ubytovací místa na Slovensku a snažíme se tam být hodně aktivní. V roce 2021 bychom se u našich východních sousedů rádi stali podobně silnou inspirací jako v České republice. Teď se také zaměřujeme na Rakousko, protože tamní ubytovací místa dokážou nabídnout ještě o stupeň lepší zážitky a jiné možnosti. Velmi vážně uvažujeme o vstupu na polský trh a do Německa. Líbí se nám myšlenka objevovat místa nejen v Česku, ale ukázat i kouzelná místa v našich sousedních
státech. 

Co třeba expanze do Chorvatska, abyste nám přiblížili i kouzelná místa na Jadranu?

Otázka je, co zvládneme v tomto počtu, protože všechna místa navštěvujeme osobně a tím se maximálně lišíme od jakékoli konkurence. Navíc každý trh funguje trochu jinak – to, co funguje v Česku, nemusí být aplikovatelné třeba na Chorvatsko. Naprosto kouzelná místa jsou v Portugalsku, Španělsku, ve Francii, Itálii... Ale tohle je zatím hudba budoucnosti, možná půjdeme cestou partnerství nebo franšíz, ale zatím to rozhodně není na stole.

Jste přesvědčen, že pro řadu ubytovacích míst je seznam Amazing Places jakási meta, vyšší standard, kterého by chtěli dosáhnout?

Ještě než jsme měli pořádné obchodní modely, hrozně se mi líbila myšlenka inspirovat – nejenom potenciální hosty, ale i odbornou část veřejnosti, majitele hotelů a penzionů. Sám jsem z hotelového světa a vždycky mě hodně zajímalo, jak to někdo umí dělat ještě líp a zajímavě. Úplně na začátku bylo koneckonců naším heslem „nejsme si navzájem konkurencí, nýbrž inspirací“.

Těm nejkouzelnějším místům udělujete ocenění „vítěz v kategorii“. Podle jakého klíče postupujete a kdo tvoří porotu? 

O oceněných rozhoduje náš desetičlenný tým, nejlepším místům dáváme palce nahoru a z tohoto hlasování vzejdou vítězové. Já mám výjimku, mám čtyři palce, takže hlasuju rukama i nohama (smích). Předloni jsme zkoušeli zapojit do hlasování jak veřejnost, tak majitele kouzelných míst, ale nesetkalo se to s takovým zájmem, jaký jsme očekávali, a proto jsme se v roce 2019 vrátili k hlasování v rámci týmu. Věnujeme se projektu celý rok a máme opravdu srovnání, protože všechna místa osobně navštěvujeme, což je naše velká výhoda. Letos ale děláme výjimku: vítězi se stanou všichni naši partneři, kteří to ještě nezabalili a nemuseli skončit. Není důležité, kdo vyhraje, protože upřímně řečeno kdokoli přežije toto těžké období – a ten boj zdaleka nekončí rokem 2020 – je vítěz. Může to působit jako laciné gesto, ale jsem přesvědčen o tom, že teď by neměla panovat žádná rivalita nebo konkurence, ale naopak solidarita pod mottem společně to zvládneme. Čímž se tak trochu vracíme ke svým začátkům.

Nejsou v České republice pomyslnou popelkou hotely ve městech?

Navštívil jsem asi dvacet evropských měst a vždycky mě to hrozně bavilo. Jezdím tam za architekturou, za uměním, za atmosférou, která je v každém městě jiná a jedinečná. Češi míří na víkendy do Barcelony, Paříže, Berlína, Vídně, do Bratislavy, ale doteď nefunguje objevování českých a moravských měst. Kupříkladu Němci cestují běžně po Německu, ale my až tak moc po České republice nejezdíme – s výjimkou Českého Krumlova nebo Kutné Hory. Přitom třeba Olomouc nebo Brno jsou krásná města. Pro nás je teď velká výzva představit Čechům právě ubytování ve městech.

Poměrně nově jste přidali kategorii glamping (z anglického glamorous a camping, tedy moderní luxus v těsném spojení s přírodou, pozn. aut.). Vidíte na obzoru nějakou další kategorii?

Rok a půl si v rámci týmu hrajeme s myšlenkou, že bychom vytvořili kategorii kouzelných míst, která budou jenom na horách, ať už půjde o horské chaty, hotely, penziony nebo apartmány. Protože hory jsou specifická kategorie a jezdí se tam v létě i v zimě.

Specifickou kategorií jsou i svatební místa – dnes hodně populární statky, stodoly i zámecké hotely.
Nejsem svatební specialista, ale protože doposud z velké části spravuji náš Facebook, můžu říct, že nejvíc dotazů směřuje k tomu, kde uspořádat svatbu. Svatební byznys je v rámci cestovního ruchu opravdu svět sám pro sebe. Trend svateb na zámcích a ve stodolách sílí poslední tři čtyři roky a na našem webu jsme tomu šli vstříc a vytvořili oddíl inspirace. Podle zážitků tam najdete místa, kam je fajn vyrazit ve dvou nebo naopak s celou rodinou, kde můžete strávit celý den v županu nebo potěšíte své
chuťové pohárky. Mezi našimi partnery máme vytipovaná také místa pro kouzelné svatby, kde je dělají výjimečně hezky.

Zavzpomínáte na svoji vlastní svatbu?

Brali jsme se se ženou v Austrálii na českém velvyslanectví v Canbeře před dvaceti lety. S předstihem jsem svatbu začal zařizovat už z Prahy a v propozicích bylo napsáno, že sňatek je možné uzavřít jen z vážných důvodů. Vysvětlil jsem si to tak, že sama svatba je vážný důvod, a pak jsem tamní úředníky horko těžko přesvědčoval, aby nás oddali, koneckonců už šest let se tam žádná svatba nekonala a navíc jsme měli jen jednoho svědka. Svědčila nám kamarádka, která v Austrálii žije, a jako svatební dar jsme od ní dostali pět cigaret marihuany, které jsme si pak vychutnali v luxusním hotelu. Dneska už si vůbec nedovedu představit, že by to šlo, měl bych hrozný strach, že nás zavřou.

Když píšeme o skutečných svat bách, vždycky se novomanželů ptáme, jestli by něco měnili. Vy byste po dvaceti letech něco na svém svatebním dni udělal jinak?

Ne, jsem příznivcem malých svateb. Asi bych si tedy sehnal dva svědky, možná třeba pár kamarádů. Mám svatby rád, když to není moje svatba, tak si to člověk užije (smích).

Text: Hana Janišová/MILE