Vybíráme AMAZING elektrokolo - jaké je pro vás to pravé?

4. května 2022
Náhledová fotografie v záhlaví stránky. Obrázek je součástí struktury webu a může se vázat k obsahu.

Výběr toho “perfektního“ kola může mnoha lidem způsobit nejednu bezesnou noc. Pro elektrokola to platí obzvláště, s přihlédnutím ke stávajícímu boomu tohoto segmentu, kdy téměř každý výrobce má v nabídce nespočet modelů.

První otázka, kterou by si měl položit každý budoucí majitel elektrokola: „Kde chci s kolem jezdit? Jaké jsou mé oblíbené trasy? Budu potřebovat vozit dětskou sedačku?“ Své požadavky si klidně sepište. Díky tomu se nasměrujete do správné kategorie kol, kde si již budete vybírat to nejvhodnější pro váš styl – ať už jízdní nebo životní.

Elektrokola Turbo od Specialized již od svého představení na trh udávají směr technologického vývoje a jejich vývojové centrum ve Švýcarsku neustále pracuje na nových modelech a vylepšení těch stávajících. Širokou nabídku elektrokol Turbo můžeme v zásadě rozdělit na dvě skupiny podle výkonnosti motoru.

Právě teď můžete až do 15. května o jedno parádní elektrokolo od Specialized v celkové hodnotě 90.000 Kč soutěžit na našem Instagramu, tak se tam podívejte a zkuste štěstí!

 

“PLNOTUČNÉ“ MODELY

Skupina tzv. full-power modelů kol, jež disponují velmi výkonným motorem o síle až 565 W a točivým momentem 90 Nm, což je řadí k samé špičce ve své třídě. V praxi to znamená, že vám kolo dodá až čtyřnásobek vaší energie vložené do šlapání. Prostě jste to 4x Vy. V tomto segmentu si můžete vybrat například městský model Turbo Como, který kromě silného motoru nabídne jezdci pohodlný vzpřímený posed a snížený nástup, výbavu se světly i blatníky a v neposlední řadě také praktický nosič, na který lze upnout dodatečné příslušenství. Modely s označení Turbo Como IGH se pyšní bezúdržbovým řemenovým pohonem napojeným na řazení v náboji. Nejlépe vybavený model Turbo Como 5.0 IGH má nejmodernější plně automatické řazení, které volí převod na základě síly šlapání jezdce a dalších okolních vlivů. 

Dalším v řadě je kondičně laděný model Turbo Vado. Ten nabízí sportovnější posed a stejně jako modely Como má hladké, rychlé pláště. Turbo Vado je vybaveno blatníky, nosičem a světly, a také zde si lze vybrat z klasického nebo řemenového – IGH pohonu. Turbo Vado je v nabídce se sníženým nástupem Step-Trough i v klasické pánské variantě. 

Pokud se rádi vydáte do lehčího terénu, je tu pro vás model Tero. Turbo Tero je postaveno na stejném rámu jako Vado, ale svou výbavou vás v terénu rozhodně nezklame. Pro náročnější jsou v nabídce modely s označením EQ (equipped), které mají ve výbavě blatníky, světlo a nosič. Také Tero si lze vybrat s klasickým či s pohodlným, sníženým nástupem Step-Trough.

V drsném terénu přichází ke slovu celoodpružené modely Turbo Levo a Turbo Kenevo. Model Turbo Levo byl vůbec první e-MTB v nabídce Specialized a jeho značná obliba mezi trailovými jezdci svědčí o tom, že se kolo opravdu povedlo. V terénu se Levo chová naprosto přirozeně, takže jezdec může naplno využít zdvihy 160 mm vpředu a 150 mm vzadu. Plynulá a přirozená podpora elektromotoru, kterou jsou Turbo kola pověstná, vás pohltí od prvního momentu.

Turbo Kenevo už snese vyloženě sjezdové zacházení. Disponuje zdvihy 180 mm vpředu i vzadu a jeho geometrie si přímo říká o ty nejprudší sjezdy.

 

MODELY S TECHNOLOGIÍ SL

Pro jezdce, kteří nepotřebují nebo nehledají pouze plný výkon a naopak ocení úsporu hmotnosti a pocit z jízdy jako na klasickém “analogovém“ kole, nabízí Specialized modely s označením SL – Super Light. Výkon motoru mají 250 W a točivý moment 35 Nm.

Tato “Es-elka“ naleznete téměř ve všech kategoriích popsaných na předešlých řádcích. Výjimkou je model Tero. Odměnou kromě výrazně nižší hmotnosti, která u modelu Turbo Vado SL padá až k úžasným 15 kg (!), je přirozený a lehký pocit z jízdy a pohodlná manipulace s kolem. Modely SL se pyšní ultra-lehkými motory, které vám dodají až dvojnásobek vložené energie. Ocení je tak sportovnější jezdci nebo právě ti, kterým jde o nízkou hmotnost kola.

V segmentu SL je nutné ještě představit dva modely s „berany“. Jsou to modely Turbo Creo SL a Turbo Creo Evo SL. Jsou to kola postavená na identickém silničním rámu, ale s odlišnou výbavou. Zatímco model Evo je díky širším plášťům a teleskopické sedlovce určen spíše pro gravelové použití, klasické Creo SL má pláště silniční pro rychlou jízdu po asfaltu.

 

MISSION CONTROL A DOJEZD

Obrovskou devízou všech elektrokol Specialized Turbo je aplikace Mission Control. Ta dává jezdci možnost plné kontroly nad kolem a umožňuje výkon kola jemně přizpůsobovat a dávkovat podle jízdního stylu. Kromě toho disponuje také jízdním deníkem a základní diagnostikou kola. Budoucí aktualizace softwaru kola jsou plánované bezdrátově právě přes aplikaci Mission Control. Jedny z nejčastějších dotazů jezdců jsou vždy ohledně dojezdu elektrokol Turbo. To je veličina velice proměnná a přímo závislá na mnoha faktorech, ale můžeme obecně mluvit o dojezdu (v Eco módu) přes 5 hodin jízdního času u horských elektrokol a přes 100 km u elektrokol kol městských či active.

 

ELEKTROKOLO POUZE PRO STARÉ NEBO NEMOCNÉ?

Tento mýtus spojený s elektrokoly jste již jistě slyšeli. Nicméně míra pohodlnosti na elektrokole obrazně začíná i končí u palce levé ruky, kde jezdec ovládá úroveň podpory motoru. Jistě, můžete na kopec vylétnout téměř bez zadýchání, ale stejně tak si můžete dát pěkně do těla a díky elektrokolu si značně zvětšit rádius – dojedete dál, troufnete si výš. Elektrokolo vám to umožní, je to jen na vás, jak tento nástroj použijete. Statistika však mluví jasně, majitelé elektrokol usedají do sedel častěji, což může svědčit o vysoké míře zábavy, kterou na svém kole zažívají. A to platí jak u mladších, tak starších jezdců. Jste to totiž stále vy, jen rychlejší.

Podobné články