Už zase jsi vyrostl?! Aneb průvodce dětskými koly pro rodiče.
Znáte to – posadíte svou ratolest po zimě na kolo a nestačíte se divit. „Ty jsi zase vyrostl? A o tolik, to snad není možný!“ Po úvodním překvapení si uvědomíte, že výměnu oblečení za větší v průběhu roku řešila spíše maminka, takže to šlo mimo vás. Ale děti prostě rostou. Vzhledem k tomu, že my máme děti dvě a pouze dva roky od sebe, dochází u nás ke “generační obměně“, tzn. posunu kol od starší dcery k mladšímu synovi. Pro mě i tak jednou za čas nastává seance u počítače, kdy se snažím vybrat to nejlepší kolo za rozumnou cenu. Shrnu ten výběrový proces nicméně hezky od začátku, kdy ještě dítě bylo jen jedno. Dlouhodobě důvěřujeme a kupujeme kola od Specialized, proto se zaměřím na modely této značky.
Hotwalk
Tady se píšou začátky kariéry každého malého cyklisty či závodníka. Od-rá-žed-lo. Po plastové tříkolce je to pro děti velký krok kupředu, kdy začínají trénovat stabilitu. A rodičům to šetří uši – pamatujete, jaký rachot ta tříkolka dělá? Na Hotwalku mě baví dvě věci – první jsou kola bez duší, prostě solidní guma, nefoukáš, neřešíš, jen jezdíš. Druhá super věc je stupátko mezi nohama. Když se dítě pořádně odrazí, může si dát nohy na stupátko a nebrousí je po zemi. Kolega má syna, který tohle miluje a jezdí v rámci bikrosových tréninků na stupátku i ve stoje a skvěle si tak trénuje balanc. A ačkoli už zvládne 16“ kolo, na odrážedle jezdí pořád rád. Sedlo je u Hotwalku možné dát docela nízko, takže ratolesti mohou drandit už velmi brzy.
Riprock 12“
První šlapací model, na kterém děti zvládnou jezdit zhruba od 3 let. Velikost kol je stejná jako u Hotwalku, ale už s pedály, řetězem a někdy také s přídavnými kolečky. Řekl bych, že procento využití koleček klesá s rostoucí trpělivostí rodiče a (zejména) jeho fyzickou kondicí. I my jsme postranní balanční kolečka měli, ale jen krátce. Pak jsem na radu zkušenějších zkusil děti přidržovat a běhat s nimi. Vyplatilo se a brzy jezdili jako draci úplně bez koleček. Ale “dvanáctka“ se u nás dlouho neohřála a přesedlali jsme na 16“ kolo. Pro lepší stabilitu jsou na Riprocku použity širší pláště a brzdit lze jak zadní, torpédovou, tak i přední brzdou s páčkou.
Jett a Riprock 16“
Pro mnoho dětí začíná jízda na kole až u 16“ modelů. Mladšího syna jsem na 12“ vůbec nedával. Z bezpečnostního hlediska na pedály a na zem už v pohodě dosáhl, ale hlavně, 16“ kolo už prostě jede rychle! V této velikosti kol nabízí Specialized modely dva: Jett a Riprock. Riprock míří trochu více do terénu a dětem nabídne širší pláště a stejně jako u 12“ modelu má zadní brzdu ve stylu „torpédo“. Na novém Jettu se mi líbí brzdy s páčkami, rychlé pláště a prohnutá řídítka, díky kterým se dá dobře nastavit ideální posed dítěte. Jett 16“ je vhodný pro děti vysoké od 95 do 120 cm.
Všechny velikosti modelů Jett prošly důkladným vývojem a designéři dětem přizpůsobili šířku gripů, sedla a také zmenšili tzv. Q-faktor, což je zjednodušeně rozteč klik, aby děti nešlapaly s nohama do "X".
Jett a nový Riprock 20“
“Dvacítka“ je pro děti další posun, na které se dá lítat už opravdu rychle. Zde mám opět na výběr univerzální a lehký Jett, který zvládne nejen městskou džungli, ale i lehký terén. Má klasické “V“ brzdy a vyrábí se buď jako jednorychlostní model nebo ve verzi s přehazovačkou se 7 převody. Většina moderních dětských kol má vepředu už pouze jednopřevodník, což jednak snižuje hmotnost kola, ale především to dětem usnadňuje řazení. Nemusí už myslet na to, co řadí levou a co pravou páčkou.
Druhou volbou je model Riprock. Ve velikosti 20“ a 24“ je Riprock zcela novým kolem, které bylo představeno teprve nedávno. Je to jednoduše moderní trailové kolo. Má uzpůsobenou geometrii pro jisté a snadné ovládání v terénu a pokud bych s dětmi jezdil často přírodní traily a stezky, Riprock by byl rozhodně volba číslo jedna. Riprock disponuje spolehlivými hydraulickými brzdami a širšími plášti a řídítky. Řazení je opět řešeno jednopřevodníkem, avšak Riprock má rychlostí 9 a tím i větší rozsah převodů.
Jett a Riprock 24“
Pro děti zhruba od 8 do 11 let jsou určeny modely se 24“ koly. Stejně jako u 20“ modelů můžu děti posadit na Jett nebo Riprock, v závislosti na tom, kde s nimi budu nejčastěji jezdit. Nároční cyklisté si mohou u modelu Riprock 24“ vybrat také výbavou nadupaný model Expert, který má vzduchovou vidlici a řazení s 11 rychlostmi.
Když se podívám na nabídku dětských kol Specialized, tak je opravdu z čeho vybírat. Vývoj a nároky malých cyklistů posunuly dětské modely za posledních pár let o velký kus kupředu. Na Jettech oceňuji maximální přizpůsobení dětské anatomii. Kola jsou lehká a posed lze velmi snadno doladit na postavu konkrétního dítěte. To se provádí primárně posunem sedla a předozadním otáčením prohnutých řídítek. Model Jett 24“ je navíc vybaven klikami se dvěma otvory v těle, díky kterým lze nastavit optimální pozici pro pedály. Riprock má skvělou trailovou geometrii a společně se širokými plášti poskytuje terénním nadšencům stabilitu a jistotu jízdy. Pevná vidlice, kterou je vybavena většina modelů, snižuje hmotnost kola a nutí malého cyklistu, aby se naučil zvládat překážky změnou pozice na kole nebo pružením rukou či nohou.
Osobně jsem nakonec pro děti zvolil model Specialized Jett, který je pro naše využití ve městě a lehkém terénu naprosto ideální.
Autor: Dan Klotz