S CzechCrunch o novinkách Amazing Places

24. září 2021
Náhledová fotografie v záhlaví stránky. Obrázek je součástí struktury webu a může se vázat k obsahu.

Mohlo by se zdát, že coby platforma zaměřená na zprostředkování ubytování Amazing Places v minulém roce spíše přežívalo. Růst o více než 70 % na obrat pohybující se okolo 30 milionů korun ovšem prozrazuje, že se podařilo nelehké období ustát se ctí. A co víc, povedlo se najít prostor i na pomoc ohroženým hoteliérům a rozjet celou řadu novinek.

Mezi ně patří přehlednější systém rezervací, propojování s dalšími projekty, vlastní čtvrtletník či expanze a posilování na zahraničních trzích, konkrétně na Slovensku a také Polsku, které chtějí otevřít nejen tamním turistům, ale i milovníkům krásných míst z České republiky.

Když krize střídá krizi

O tom, jak hoteliérům pomoci, nám Petr Kotík vyprávěl před více než rokem, kdy dost pravděpodobně ani on sám netušil, jak moc krušný pro hoteliéry celý rok 2020 bude. I přesto dnes přiznává, že jeho původní odhady, kolik hoteliérů a dalších provozovatelů celá situace položí na lopatky, byly daleko pesimističtější.

„Díky určité pomoci ze strany státu došlo k tomu, že hoteliéři, majitelé penzionů a další přežili. Jestli to položilo pět procent z nich, tak je to moc. Můj odhad byl původně daleko větší. Ale myslím si, že je to jen určitý odklad nevyhnutelného. Již nyní je pomoc v podstatě nulová, a proto si myslím, že některým dojde dech ještě během tohoto roku. Minimálně v Praze a dalších městech závislých na zahraničních turistech bude muset dle mých odhadů skončit až desetina podniků,“ predikuje Kotík.

 

Amazing Places se snažilo hoteliérům pomoci různými způsoby, jak ovšem Petr Kotík přiznává, jeho představy o pomoci byly původně trochu jiné, daleko větší. Do cesty se však společnosti postavila jiná krize. „Na začátku léta loňského roku u nás propukla určitá personální krize a já jsem se rozloučil se třemi čtvrtinami lidí, se kterými jsem do té doby na projektu pracoval,“ vysvětluje.

Spouštěčů k tomuto exodu bylo podle něj více, ovšem za ten nejzásadnější považuje růst firmy, se kterým je spojena i větší míra odpovědnosti a také určitý tlak. Jak se ale říká, všechno špatné je k něčemu dobré. „Pomohlo mi to se zastavit, zamyslet se nad tím, kdo by měl s námi ten projekt dál táhnout. Díky tomu jsme nesmírně posílili, co se odborné stránky týče. Uvědomuju si, že je určitá chyba i na mé straně, ale ve finále mě to motivuje, aby se něco podobného neopakovalo do budoucna v tak velké míře,“ říká zakladatel Amazing Places.

Otevírání šuplíků

Výrazná personální obměna byla předzvěstí laviny nových projektů, do kterých se Amazing Places v průběhu loňského a během letošního roku pustilo. Příští měsíc bude celý projekt slavit sedm let své existence a za tu dobu se zrodila celé řada nápadů. Jak to ovšem bývá, mnoho z nich skončilo z důvodu nedostatku financí i času v šuplíku, kde čekaly na svou příležitost.

„Na měřítka dravých startupových firem jsme relativně pomalí, jdeme krok sun krok, ale teď bylo prostoru na realizování novinek více. A to jsme zatím v polovině všeho, co bychom chtěli vypustit,“ usmívá se Kotík a v rukách přitom drží druhý výtisk čtvrtletníku Amazing Magazín, který je jednou z prvních novinek.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o další korporátní plátek, ve skutečnosti v něm obsah přímo spojený s Amazing Places zabírá přibližně jen jednu pětinu ze 180 stran. Magazín se daleko více než samotnému bydlení k pronájmu věnuje designu, architektuře a rozhovorům se zajímavými lidmi, přičemž k obsahu přispívají skuteční odborníci

Kdo by však Amazing Magazín hledal na stánku, nepochodil by. Jak Petr Kotík sám říká, magazín, který vychází v nákladu deset tisíc výtisků, je koncipován jako coffee table book, což znamená, že bude k dostání ve vybraných kavárnách, bistrech, restauracích, ale i galeriích či hotelech.

Rezervace s přehledem

Další z podstatných novinek je nový rezervační systém pojmenovaný Angie. Ten by měl umožnit efektivnější propojování poskytovatelů ubytování s klienty, kteří tak díky němu okamžitě uvidí obsazenost hotelových pokojů, chalup i těch nejmenších tiny housů. Celkové náklady na vývoj systému odhaduje Per Kotík na sedm až osm milionů korun.

Angie pro Amazing Places tvoří společnost Mevris, která se specializuje právě na vývoj hotelového softwaru. Jak se s Mevrisem spolupracuje, si v Amazing Places vyzkoušeli již v projektu Hero Hotel, a jak to tak vypadá, vzájemná spolupráce bude časem ještě užší. Amazing Places totiž v současné chvíli jedná o strategickém vstupu do Mevrisu.

„Cítíme zde ohromný potenciál. Máme připraveny i další nápady, které budeme určitě chtít společně realizovat. Nejdříve se jedná o propojení s naším projektem a následně chceme vytěžit potenciál dalších produktů Mevrisu,“ vysvětluje Petr Kotík.

 

Spolu s novým rezervačním systémem pracuje Amazing Places také na platformě pojmenované Kouzelné chaloupky, ve kterých budou představovány možnosti akomodace v tradičních roubenkách, chalupách v horských průsmycích a dalších domech s jedinečným venkovským charakterem.

„Je to reakce na problém, který jsme si tak trochu zavařili sami. A to ten, že jsme si řekli, že nebudeme mít na Amazing Places víc něž 50 či 60 míst v jedné kategorii, kam spadají i roubenky. Ty jsou ale nyní velmi populární a zajímají každého, kdo chce jet na letní či zimní dovolenou. A takových zajímavých míst evidujeme stovky,“ říká Kotík s tím, že díky Kouzelným chaloupkám se nabídka tohoto typu ubytování značně rozšíří.

Blíže všem

Jenže růst nabídky se nebude týkat jen chaloupek. Byť byla původní myšlenka projektu Amazing Places ukazovat krásná místa v České republice výhradně Čechům, v budoucnu by je mohla odkrývat také Slovákům, Polákům a možná i Němcům. Amazing Places se totiž připravuje na expanzi, v rámci které upevní své postavení na slovenském trhu, kde chce otevřít vlastní pobočku, a následně začne objevovat i ta nejkrásnější místa v Polsku.

Výsledkem by se měl stát ekosystém nabídek ubytování v různých koutech Evropy, který by si mohli prohlížet obyvatelé všech zemí, jejichž trhy bude Amazing Places obsluhovat. „Poláci rádi navštěvují Česko, ale Češi naopak nemají Polsko jako vysněnou destinaci. Přitom tam některá místa převyšují svou nabídkou místa u nás i na Slovensku. Poláci mají například výborné služby, což je něco, co u nás trochu pokulhává,“ vysvětluje Petr Kotík.

 

Aby mohl onen ekosystém vzniknout, stojí před Amazing Places důležitý úkol oslovit co možná největší počet potenciálních zákazníků. Toho se snaží dosáhnout například navazováním spoluprací s influencery a cestovateli, mezi kterými nechybí ani PlaceHunter, do kterého Amazing Places před časem vstoupilo.

Zároveň si Amazing Places ke svým sedmým narozeninám nadělilo reklamní spot, jenž by se měl brzy objevit na internetu, a dokonce i v kinech. Reklama se nese ve velmi vtipném duchu a objevuje se v ní řada známých českých herců.

Meta 100 milionů

Pokud všechno půjde dobře a rezervační systém se postupem času podaří implementovat u většiny partnerských poskytovatelů ubytování, předpokládá Petr Kotík, že v příštím roce Amazing Places přesáhne obrat 100 milionů korun. V odhadech pro letošní rok prozatím zůstává o něco více při zemi, i vzhledem ke všem prováděným investicím, a proto hovoří přibližně o 45 milionech korun.

„Mám pocit, že jsme s projektem pořád na nějaké křižovatce a pořád tu jsou nějaké milníky, které můžeme překonávat. Před pár lety jsme byli ve třech, dnes atakujeme hranici 20 lidí na plný úvazek,“ popisuje šestačtyřicetiletý zakladatel a dodává, že jeho firmu aktuálně čeká přelomové období, v němž si má utvrdít správnost svého směru a všech provedených změn. 

„Věci, jako je nový web, rezervační systém či Polsko a nová pobočka na Slovensku, jsou pro mě nejdůležitější kroky v celém vývoji Amazing Places. V tuto chvíli mám za sebou velmi silnou partu lidí, která těm věcem rozumí často víc než já. A z toho mám velkou radost. Ve chvíli, kdy jsem obklopen schopnějšími lidmi, mi nevadí být tím slabším článkem v týmu. To byl vždy můj cíl,“ uzavírá Petr Kotík.

Podobné články