Nejkouzelnější česká místa v ohrožení. Petr Kotík z Amazing Places v krizi burcuje k pomoci hoteliérům
Inspirovat cestovatele a představovat jim krásná místa, kde mohou složit hlavu a dát si něco dobrého k jídlu, chtěl Petr Kotík několik let před tím, než vznikl projekt Amazing Places. K tomu, aby se myšlenka změnila ve skutečnost, však bylo zapotřebí tmy. Veškeré nápady a myšlenky se mu totiž podařilo spojit až v momentě, kdy podstoupil dvoutýdenní pobyt ve tmě. „Lákalo mě to léta, akorát kvůli práci jsem rozhodnutí několikrát odkládal. Nakonec jsem našel skvělé lidi, kteří nejeli vysloveně na módní vlně alternativních byznysů, žili tou myšlenkou, a to mě přesvědčilo jít do toho. Další motivací bylo zkusit vydržet ve tmě a absolutním tichu sám se sebou. Asi jsem i cítil, že potřebuji nějaký impulz ‚zvenčí‘, zastavit se a přemýšlet, co dál v mém životě,“ vysvětluje zakladatel Amazing Places Petr Kotík.
Celý článek si můžete přečíst na stránkách CZECHCRUNCH. Tady malá ochutnávka.
VE SPOLEČNOSTI TĚCH NEJLEPŠÍCH
Co partnerství takovému místu vlastně přináší? Petr Kotík rozhodně za Amazing Places nevidí jen PR či mediální agenturu, protože portfolio služeb je daleko širší. Pro partnery jsou mimo jiné pořádány odborné semináře, diskuze a newslettery. Tým Amazing Places vysílá na místa členy svého týmu a influencery, místa fotí a natáčí, propagují je na sociálních sítích. V poslední době se snaží i místa aktivně nabízet a prodávat. S tím souvisí i tvorba obsahu do médií, cestovatelských recenzí včetně samotného ubytování a snaha být v neustálém kontaktu s partnery. „Je to hodně náročné, ale šíleně nás to baví a naplňuje,“ říká Kotík, který zároveň dbá na to, aby kvalita poskytovaných služeb v rámci jednotlivých zařízení neuvadala. Pokud ano, je takové místo, třeba i jen dočasně, z Amazing Places vyřazeno.
Právě sociální sítě hrají v celém projektu velice důležitou roli. Za stěžejní označuje Kotík Facebook a Instagram, kde dochází k propojování s influencery. „Nás tohle propojování nesmírně baví a dává nám to smysl. Pro ně jsme zajímavý projekt, který jim tzv. neublíží. Ba naopak, to propojení je velmi přirozené. Náš projekt díky nim získává pozornost a nové sledující. Pro nás je ale nejdůležitější kvalita obsahu a rozmanitost, kterou na našich sociálních sítích námi oslovovaní influenceři přinášejí,“ pochvaluje si vzájemnou symbiózu Kotík.
HOTEL PRO HRDINY
Petr Kotík tak vnímá silné dopady aktuální krize na cestovní ruch nejen coby provozovatel hotelu, se kterým přečkal povodně, 11. září, SARS i finanční krizi, ale i skrze Amazing Places a partnery, kteří mají problémy. Sám říká: „Krize, kterou zažíváme dnes, je násobkem všech dřívějších dohromady, a to jsme na samém jejím počátku.“ Amazing Places se proto rozhodlo odložit veškeré otevřené platby partnerů minimálně o tři měsíce. Zároveň byly odpuštěny partnerům v době nouzového stavu členské poplatky. Držitelům dárkových voucherů prodloužili jejich platnost o čtyři měsíce. „Nás se to samozřejmě finančně dotýká, ale v porovnání s jednotlivými kouzelnými místy, které bojují o holé přežití a mají daleko větší náklady, jsme na tom lépe. Všechno teď upínáme k tomu, jak jednotlivým místům co nejvíce pomoci,“ dodává Kotík.
Odsun plateb a odpouštění poplatků za členství však není zdaleka jediným krokem, jak se Petr Kotík snaží hotelům pomoci. Amazing Places společně s poskytovatelem hotelových, rezervačních a provozních systému Mevris rozjeli projekt Hero Hotel. Projekt vznikl coby podpora zdravotníků a osob působících u záchranných složek. Ti mohou využít současných volných kapacit hotelů zapojených do projektu, které se pro ně mohou stát v době pandemie dočasným domovem. O projekt je velký zájem ze strany hotelů i zdravotníků a dalších, kteří díky tomu mohou chránit své nejbližší a nevystavovat je riziku nákazy. Tak zní plán pro první fázi.
„V druhé fázi bychom chtěli, aby hotely, jako důkaz poděkování, nabídly část své kapacity pro lékaře, sestry a další zdravotnický personál, který se s koronavirovou pandemií potýká, a ještě nějakou dobu bude, formou víkendů zdarma,“ vysvětluje Kotík. Zároveň s tím funguje projekt i coby platforma, která umožňuje prodej ubytovacích poukazů. Jejich nákupem lidé finančně podpoří hotel v době, kdy jeho ubytovací jednotky zejí prázdnotou. Až celá svízelná situace skončí, bude samozřejmě možné zakoupený poukaz využít a pobyt si vychutnat. Zároveň s tím však Petr Kotík upozorňuje na to, že se cestovní ruch momentálně neobejde bez pomoci ze strany státu.
Projekt zaznamenala už i ministryně Klára Dostálová, která se k němu v jednom z rozhovorů vyjádřila takto: "Projekt považuji za příklad dobré praxe, kterým lze ukázat, že i v době krize je možné vymýšlet funkční plány na podporu odvětví, podniků a jedinců. Prostřednictvím naší agentury CzechTourism se ho budeme snažit co nejvíce propagovat." Doufáme, že to nejsou jen plané řeči a opravdové pomoci a podpory se nám dostane.
„Podnikatelům může stát velmi rychle pomoci penězi, které ve velkém, díky DPH, všichni státu do této doby odváděli. Stát by měl tuto daň obrátit a podnikatelům půjčit velmi rychle a efektivně peníze. Dlouhodobě by měl stát právě DPH u ubytovacích služeb, ale i gastronomie snížit na maximálně 5 %. Protože se nejedná jen o cestovní ruch jako takový, ale i o služby, profese a prodej zboží, které jsou na ně navázané,“ říká.
LETOŠNÍ LÉTO BUDE ČESKÉ
A jak vlastně bude podle Petra Kotíka vypadat scénář pro příští měsíce či roky? Těžkou situaci budou podle něj mít především hoteliéři v Praze. „Češi nemohou plně nahradit 95 % zahraniční klientely, která se bude, až to vůbec bude možné, jenom velmi zlehka a postupně do Prahy navracet. A pokud to někteří nakonec ustojí, čeká je doba tří až pěti let, kdy se vrátí na čísla z roku 2019,“ odhaduje Kotík.
"Určitě není cestou cenová podlézavost."
O něco lépe na tom podle něj budou provozovatelé ubytovacích zařízení, která jsou mimo zájem zahraničních turistů. „Co se týče ubytovacích zařízení mimo Prahu a možná ještě mimo Karlovy Vary či Český Krumlov, zde vidím situaci daleko pozitivněji. Návrat ke stavu z roku 2019 se může zvládnout během dvou let,“ míní. Důvodem podle zakladatele Amazing Places je především to, že daleko větší počet Čechů a Slováků bude trávit dovolenou doma. Tento trend už nějaký rok trvá a letos nabere kvůli situaci ve světě na intenzitě. Jak ale Kotík upozorňuje, rozhodně to neznamená přeplněné rekreační objekty. Lidé budou obracet každou korunu dvakrát a bojovat s vlastním strachem z možné nákazy.
Jaká je tedy Kotíkova rada pro provozovatele ubytovacích zařízení, jak tuto nelehkou situaci (ve zdraví) přežít? „Určitě není cestou cenová podlézavost, na druhou stranu tato krize je tak obřích rozměrů, u kterých neznáme konec, ani všechny informace, že jakákoliv rada hraničí s drzostí a arogancí. Každopádně se v této době musí mimo drastických omezení nákladů a provozu začít přemýšlet, čím se lišit od konkurence a co nabídnout tak, aby se to ekonomicky vyplatilo.“
Je jasné, že hoteliéry čekají tvrdé časy, na které bude nutné pružně reagovat a nezbytná bude i trpělivost. Projekty jako Amazing Places a Hero Hotel jim mohou pomoci tímto obdobím projít s o něco menší újmou, velice však bude záležet na státu a způsobu, jakým bude tišit dopady aktuální krize. Na nás bude, abychom dovolenou v Česku neopovrhovali a dali šanci všem kouzelnými místům, které nám nabízí.
Autor: Vojtěch Sedláček