Lovebrand jménem Rückl

11. července 2023
Náhledová fotografie v záhlaví stránky. Obrázek je součástí struktury webu a může se vázat k obsahu.

Po Ronym Pleslovi nastoupila ve sklárně Rückl na pozici umělecké ředitelky nadějná designérka Kateřina Handlová, která značku posouvá novým, možná o trochu odvážnějším směrem. Na konci května vyšla její první kolekce a jak sama říká, je zvědavá na reakce a doufá, že si najde své příznivce. Kateřina tvoří srdcem, orientuje se na základě emocí, ale zároveň sklu rozumí jako málokdo. Tradiční značky by se neměly bát riskovat a je moc dobře, že sklárna Rückl jde příkladem. I díky svému přístupu získává čím dál větší povědomí i popularitu. Pořízení jejich skla je zážitek a domácí pozorování slunečních paprsků, které broušené vázy odráží, momentem přítomné slasti. České sklo patřilo vždy mezi nejkrásnější světové kousky, které se dědí z generace na generaci a je radost, že v této cestě Rückl důstojně pokračuje.

 

Jaká byla Vaše cesta do sklárny Rückl?
U skla jsem celý život, pocházím ze sklářské rodiny, jsem ze sklářského města, od Nového Boru. I střední školu jsem studovala sklářskou, a to v Železném Brodě. Na vysoké škole jsem se sklem pokračovala, šla jsem na UMPRUM a měla jsem to štěstí, že náš ateliér vedl Rony Plesl. Po škole jsem působila několik let v zahraničí, tři a půl roku jsem navrhovala v Dubaji pro Lasvit. Do Česka jsem se vrátila v roce 2021 a jako freelancer začala pracovat pro Bommu, která má ke značce Rückl velmi blízko. 

A odtud to bylo do nižborské sklárny už jen malý krůček. 
Loni v létě mi zavolal majitel Martin Wichterle, jestli bych se nestala jejich kreativní ředitelkou. Vzhledem k tomu, že jsem pro ně už v minulosti navrhovala kolekci nápojového skla, která se sice nerealizovala, ale líbila se jim, byla ta cesta snazší. Mohli si vyzkoušet, jak pracuji a jak nad procesy uvažuji.

Vaše cesta vedla přes svítidla od Lasvitu po Bommu.
Ano, světelným instalacím jsem se věnovala intenzivně. V rámci působení v Arabských emirátech jsem dokonce navrhla největší lustr na světě v Assima mall v Kuwaitu, který je zapsán v Guinessově knize rekordů (smích). Pro Bommu jsem vytvořila dvě kolekce, a to Shibari s provazy a Tied-up romance s kůží. Teď pro ni navrhuji spíše konstelace. 

Čím jste se při navrhování nové kolekce pro Rückl inspirovala?
Dlouho jsem uvažovala nad tím, jak k ní přistoupit. Rony Plesl dal Rücklu jasnou vizuální identitu, na kterou jsem chtěla navázat, ale zároveň se vůči ní trochu vymezit a jít svou cestou, vytvořit v rámci Ruckla vlastní rukopis. Přála jsem si vytvořit kolekci, která bude jemnější, bude silně ženská. Inspirovalo mě mimo jiné sté výročí narození Ludviky Smrčkové, první dizajnérky sklárny Rückl. Přišlo mi hezké, že měli už tehdy ve vedení dizajnérku ženu, tak jsem se rozhodla tuto tradici navázat a rozvinout téma ženského designu - od ženy pro ženy.

Jak byste popsala téma kolekce?
Jsou to hrdinky, kolekci jsme nazvali Heroine. Chceme vzdát hold ženám, jejich křehkosti i síle. V rámci kolekce najdete kousky s velmi jemným dyzajnem, ale také kusy, které mají brutálnější a výraznější brus. Mám ráda kontrasty. Když se snoubí ženský i mužský element. Sklo k tomu vybízí, je to materiál, který je ostrý, těžký, ale zároveň velmi křehký a snadno se tedy rozbije.

 

Jaké produkty můžeme v nové kolekci nalézt?
Vytvořili jsme dvě kolekce, první obsahuje nápojové sety s karafami na vodu a na alkohol a druhá set váz v různých velikostech a barvách. Hlavní koncept hrdinek prostupuje oběma. Tři nové nápojové sety nesou název Spirit a kolekce sedmi váz se jmenuje Heroine (vždy s dovětkem dle typu vázy). Ty jsou nazvány po ženské osobnosti, která mě inspirovala jako například Lata podle paní Brandisové, jež jako první žena vyhrála cenu Velké Pardubické. 

Specifikem nápojové kolekce jsou zátky. 
Ano, navazujeme tak na tradici firmy Rückl, která má zátku dokonce v logu. V prvopočátku se věnovala především tvorbě lékárenských lahví. V nové kolekci nápojových setů, konkrétně u karaf, se dají zátky měnit podle nálady, barvy interiéru, atd. 

Zajímavé, že tématem prostupuje silně ženský prvek, přičemž ve výrobě jsou téměř výhradně muži.
To je pravda, ani ve vedení jich tolik nenajdete. Zvlášť v Čechách je pozice uměleckého ředitele obsazena častěji muži. Je to spíše mužský svět. Já mám výhodu, že jsem studovala technologii skla, rozumím výrobě, takže mám mezi kolegy docela respekt. Musela jsem je ale přesvědčit o tom, že nemám o skle naivní představy, že vím, o čem mluvím. Mám štěstí, že u nás pracují opravdu mistři ve svém oboru a tak se od nich neustále učím. Když v dnešní době dělá někdo sklo, musí být srdcař.

Jak vypadá Váš tvůrčí proces?
Je především strašně dlouhý (smích). Na jedné kolekci pracuji i několik měsíců, přemýšlím nad tím, jak přistoupím k brusu, jak bude celá cesta toho produktu vypadat. Jsem spíše emotivní člověk, k věcem přistupuji spíše intuitivně, pro mě je to hodně o pocitu, který se ve mě vzbudí, když předmět vidím a sáhnu si na něj. Od myšlenky se přesunu k emoci, kterou chci vyjádřit. Poté začnu se skicami, měřím, soustředím se na velikost, objem, pak pokračuji s výkresy. Následují konzultace s kolegy ve výrobě - s konstruktéry a technology o síle a ostatních technikáliích. Pak přistoupíme k tvorbě formy a začne se vzorovat. Sklo se nafouká, opuká a leští. Na brusírně pak ladíme brusy, ne vždy funguje na papíře to stejné, co v reálném procesu. Na konec už se věnuji detailům.

Ruční práce je časově velmi náročná.
Životní příběh produktu trvá několik dní, z huti se musí nechat vychladit a teprve potom se začne brousit. Některé dekory se poté ještě pískují, ponoří do kyseliny, čistí a až po několika dnech intenzivní práce jdou do expedice. Není to spotřební zboží, naše skleničky, křišťál i vázy si lidé kupují na celý život. Vnímám Rückl jako lovebrand.

Co je pro Vás na této práci nejnáročnější?
To, že poslední měsíce vstávám každý den ve 4:15, jezdím vlakem do Nižboru a končím kolem sedmé večerní. Jsem noční typ, chodím cvičit klidně i o půlnoci, nejraději tvořím v čase, kdy mě nikdo neruší, chodím spát kolem třetí ranní. Takže tento nový režim je pro mě opravdu náročný. Jsem ale fatalista. Věřím, že věci přicházejí ve správný moment, tato práce mi dává velký smysl.

Máte obavy z přijetí vaší první kolekce v nové roli kreativní ředitelky Rücklu?
Mám pocit, že moje věci jsou dost jiné než ty, které tvořil Rony. Některé lidi osloví, snad naláká i nové zákazníky, samozřejmě se ale může stát, že se nebude líbit lidem, kteří byli zvykli na předchozí kolekci. Myslím, že je to ale dobře. Žádná značka by neměla ustrnout, to je to nejhorší, co se jí může stát. Výtěžek z jedné z váz poputuje na dobročinné účely neziskové organizace Loono.

Jaký byla cesta k této myšlence?
Ta spolupráce nám dávala smysl. V kontextu tématu kolekce hrdinek nám připadalo zajímavé spojit se s nějakou současnou hrdinkou, za kterou Kateřinu Vackovou, zakladatelky Loona považujeme. Líbí se nám, co ona se svým týmem dělá a vybrali jsme si je pro podporu dobré myšlenky.

Jak bude vypadat prezentace nové kolekce?
Nechtěla jsem ji nafotit tak, jak se standardně sklo fotí. I proto jsem oslovila Bet Orten a ráda bych, aby fotky působily více jako fashion než produktová fotografie. Chtěla bych, aby měly jiný vibe. Bude to trošku experiment (smích). Myslím, že jeden z důvodů, proč jsme kolekci pojmenovali Heroine je důvod, že je poměrně dost odvážná. I proto mě Rückl oslovil, zajímají mě nové cesty, baví mě riskovat.

Ukazovala jste novou kolekci Ronymu Pleslovi?
Ne, neviděl ji téměř nikdo. Ani mí rodiče (smích). Její zveřejnění proběhne pořádně až 30. května.

Jak se těsně před vydáním cítíte?
Strašně unaveně (smích). Oběma kolekcím věřím, stojím si za nimi a pevně věřím, že osloví heroines i heros. Trvalo to dlouho, ale když dá člověk tvůrčímu procesu čas, je potom výsledek mnohem silnější.

Podobné články