23/06/2018

Kouzelná cesta k Amazing Places

Kouzelné nemusí být jen písčité pláže ostrovů, chýše v pralesích nebo týpí v sousedství několikametrových vodopádů. Místa, která člověka chytnou za srdce a přimějí aspoň na chvíli se zastavit a nadechnout, jsou i v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. A není jich vůbec málo.

Přesně s takovou pointou pracuje projekt Amazing places, který před čtyřmi roky založil vášnivý cestovatel a požitkář Petr Kotík. "Mám blízko k architektuře a designu a odjakživa jsem hrozně rád cestoval křížem krážem Českou republikou. Zjistil jsem, že míst, která mě opravdu oslovují, je spousta, ale málo se o nich ví," říká, když se společně další tváří projektu Hanou Krausovou setkáváme v karlínské restauraci Eska, kam to tým Amazing places má z kanceláře jen pár kroků.

Petr se na výpravy za kouzelnými místy původně vydával čistě pro svou vlastní potřebu - aby měl přehled o tom, kde může strávit pohodovou dovolenou v příjemném prostředí, se skvělou gastronomií i servisem. "Štvalo mě, že neexistuje žádná platforma, podle které by se člověk mohl snadno zorientovat a mít záruku, že destinace opravdu odpovídá svému popisu," vypráví.

Internetových portálů, které nabízejí luxusní ubytování, je na trhu sice spousta, podle Petra Kotíka, který se v cestovním ruchu pohybuje už patnáct let, ale nepracují příliš selektivně. Amazing places proto vybudoval na principu výběrového portálu s databází míst, kam skutečně stojí za to jet. "Osobně lokality vybíráme a navštěvujeme a na základě zkušeností vytváříme v podstatě mapu úžasného ubytování v Česku." Podstatou však není jen najít za každou cenu ty nejluxusnější lokality - amazing neboli kouzelný může být i zrekonstruovaný statek, mlýn nebo stylová chatka u rybníka. Důležitý je zkrátka celkový genius loci, na němž se podílí celá řada faktorů.

Od pár tipů k tisícům fanoušků

"Celý projekt odstartoval na Facebooku, kam jsme dali několik vlastních tipů. Lidi to oslovilo a postupně nám začali sami psát doporučení na krásná stavení napříč republikou. Tak jsme se s kolegy sebrali a jeli se na ně podívat," líčí Hana Krausová, jak "mapa" kouzelných českých míst začala vznikat. Dnes má projekt na sociálních sítích přes 130 tisíc fanoušků a na seznamu bezmála dvě stovky destinací a tipy se hrnou dál. 

"Prakticky už máme všechno objevené," směje se Petr Kotík s nadsázkou. "Ze začátku jsem znal jen zlomek tipů od našich fanoušků, teď už víme o většině z nich. Ale samozřejmě se staví stále nová místa a ta stávající se mění," vysvětluje, že se databáze musí neustále kontrolovat. Na místa se tým Amazing places vydává opakovaně a spolupracuje také s blogery, kteří odsud přinášejí poutavé on-line reportáže. A tak se mnohdy úplně neznámé lokality, které se Petr nezdráhá označit za projekty s neuvěřitelnou energií, dostávají do povědomí a rozšiřují si renomé mezi potenciálními hosty. 

"Vytipovaná místa se navíc snažíme prezentovat vždy v daném roce. Je to taková nevypsaná liga nejhezčích míst v České republice," vysvětluje Hana Krausová, která má na starosti mimo jiné organizaci celého týmu a obchodní stránku projektu. Třetí do party je Kristýna Vrančičová, bez které by portál nebyl schopný fungovat. Amazing Places tvoří ale také řada externích spolupracovníků a nadšenců, kteří jej pomáhají posouvat.

"Vždy když nějaké místo objevíme, mluvíme s jeho majiteli osobně a jednáme o tom, zda je na náš seznam zařadíme. Pokud se nějaký hotel, penzion rapidně zhorší a hosté už nebudou spokojení, může se stát, že o svou pozici přijdou, a nahradí je kvalitnější destinace," pokračuje Hanka. Právě zpětná vazba zákazníků je podle ní velmi důležitá - vzhledem k tomu, jak široké spektrum lidí se jejich doporučením nechá inspirovat, je důvěryhodnost na prvním místě. "Sleduje nás opravdu hodně lidí a my je určitě nechceme zklamat. Proto když přijde negativní recenze, vydáme se na místo a zjišťujeme, co je špatně. Někdy se změní majitelé, jindy kuchař nebo personál a úroveň se může na čas zhoršit," říká.

Zvyknout si za kvalitu zaplatit

Samozřejmě se ale nejde zavděčit všem a ne každému vyhovuje stejný typ ubytování. Proto je také nabídka Amazing places přehledně rozdělená do kategorií, aby si všichni přišli na své. "Nemáme striktní kritéria, podle kterých místa vybíráme. Za nás mohou mít i drobné nedokonalosti, protože nikdy není nic stoprocentně perfektní. Důležité ale je, aby je majitelé provozovali s láskou a dávali do toho kus sebe," pokračuje Hanka.

"Ano, všechno je o lidech, ti tvoří nejzranitelnější místo všech poskytovaných služeb u nás," souhlasí Petr - podobně jako s tvrzením, že lidé si postupně zvykají vyžadovat kvalitu a jsou čím dál ochotnější za ni zaplatit. Prostřednictvím Amazing places by tak rád přispěl ke kultivaci české scény cestovního ruchu - aby si lidé zvykli kvalitu očekávat a následně ji také náležitě ocenit.

Luxus přitom neznamená jen stometrové apartmá nebo večeři o deseti chodech - ten si každý šije sám sobě na míru. "Jinou představu o perfektní dovolené bude mít rodina s dětmi a psem, jinou zase zamilovaný mladý pár. A také to není vždy jen o penězích, existují i kouzelná a cenově přijatelná místa."

Na dovolenou k sousedům

Projekt Amazing places se dosud zaměřoval pouze na území České republiky, rád by ale v blízké době "otevřel" také sousední Slovensko a dál nejbližší okolí českých hranic - Rakousko, Polsko a další. "Češi se momentálně zajímají o takzvaně bezpečné destinace, proto jsou pro ně Česko spolu se sousedními zeměmi ideální," vysvětluje Petr Kotík, který má neustále velké množství nápadů, jak svůj projekt posouvat dál.

Během bezmála čtyř let, co platforma kouzelných míst funguje, se také neustále a dynamicky vyvíjí a momentálně spouští nový web. "Nejdřív jsme jezdili po penzionech a hotelích a klepali jim na dveře. Dneska se na nás obracejí sami jejich majitelé a přejí si být součástí našeho výběru." Ačkoliv mezi nimi panuje určitá přirozená konkurence, zároveň prý ochotně doporučují další turistické novinky, o kterých zatím nemá téměř nikdo ani tušení. "V podstatě to funguje komunitně. A my jsme trochu sekta," směje se Petr.

Amazing places současně pořádá také různé semináře a vzdělávací kurzy jak pro veřejnost, tak třeba pro majitele kouzelných míst. Tématem jsou například svatby, firemní teambuildingy, večírky a podobně. "Jsme tím pádem také platforma pro setkávání a sdílení zkušeností, což je kolikrát k nezaplacení. A příběhy těch lidí jsou většinou stejně kouzelné jako jejich místa."

Celý článek v časopisu EGO! naleznete zde